Saturday, June 14, 2014

Instax liefde


Na jaren polaroid toestellen te verzamelen, waarna de blaadjes niet meer werden geproduceerd. En nu die blaadjes weer in de handel vertroeven, maar toch een dure aankoop zijn (20 euro/9 foto's). Bracht mijn liefde voor analoog materiaal mij bij de instax mini 8 van Fuji!
Het bzzzz-geluid als die foto uit de camera komt, zo'n priceless moment. Filmrolletjes zijn ook leuk, maar nu krijg je "instant" (duhhhh) je resultaat.

De toestellen zijn in alle kleurtjes te verkrijgen: pastel blauw en roze, maar ook geel, zwart en wit. Bewust de keuze voor zwart gemaakt, mijn lomo fisheye is nooit lang wit gebleven... Ook is de prijs van de color film betaalbaar, zo betaalde ik 18 euro voor 2 pakjes = 20 foto's. En bij mijn toestel kreeg ik 10 foto's gratis, dus ik kan er nog wel even tegenaan.

Qua instellingen lijkt hij op een wegwerpcamera, ook sluitertijd 1/60 en flits. Het aangename voor de bediening is dat hij zelf de ISO aangeeft, zo springt het rood lampje op de juiste lichtinstelling. De foto hieronder illustreert perfect rechts binnenhuis en rechts bij zon. Naar mijn ervaring vrij juist, ik heb nog maar 2 maal binnenhuis foto's genomen. Waarbij eentje onderbelicht was, de foto's buiten hebben soms reflectie van de flash en dan zie je witte vlekjes.
Maar het is en blijft natuurlijk analoog en dan mogen schoonheidsfoutjes wel!


Ik ben echt heel content met mijn toestelleke, laat de zomer maar komen!

4 comments:

  1. Leuk! Ik wil al zo lang eens een instax maar het komt er niet van :)

    ReplyDelete
  2. I like! Vind het alleen zo duur, da's wel spijtig!Dus ik blijf momenteel nog maar even bij mijn good ol polaroidcamera ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Op termijn is dit wel goedkoper, Kga ook nog film voor mijn polaroid kopen :)

      Delete
  3. Kheb er laatst eens eentje getest en vond het wel leuk, maar zonder werk en met de zomer voor de boeg zit een eigen exemplaar er niet snel in. Ik ben ook niet zo mee met de film-fotografie trends, maar ik kan heel goed geloven dat dit toestelletje echt iets voor jou is! :) xo

    ReplyDelete

Thanks for reading!

You can always contact me on laurein.h at gmail dot com or @laurein on twitter.

PLEASE DON'T USE MY PICTURES WITHOUT PERMISSION

Gelieve geen foto's te gebruiken zonder toestemming. Ze zijn allemaal door mezelf gemaakt of hebben een bronvermelding. Indien je er wel gebruik van wil maken, gelieve me te mailen.